lördag 31 januari 2015

Skrivbordssässongen har öppnat igen



Vår lilla söta gamla Tant Maja har flyttat till skrivbordet. Där finns 2 gånger om dagen lite mat och något extra gott. Hon tycker att det är trevligt och hon stannar precis så länge hon själv vill. Lite mys med matte innan flyttlasset går hem igen. 

Maja är snart 7 år (i augusti) och det märks att hon har blivit lite äldre. Jag själv tycker hon förtjänar lite extra ompysslande och jag ger det gärna till henne. Vår lilla söta rara Tant Maja.  Vi tycker alla om henne.

Men det finns en liten dam till som måste flytta till skrivbordet. Hon tycker inte om att bli upplockad. Hon tycker inte om när man tittar längre än 3 sekunder på henne och hon tycker inte om att sitta på skrivbordet. Tyvärr har hon 1 kompis som älskar att tvätta ögonen på andra marsvin. Därför ska Tabea sitta upp till en timme på skrivbordet eftersom hon får ögonsalva.  Hon tycker verkligen inte om det och lämnar till och med godiselefanterna. Kommer de däremot in i buren är hon den första som kastar sig över elefanterna.

Det finns en sak till som hon inte tycker om. Hon tycker inte om att kissa på mysrullen eller på handdukar. Så om hon har några behov flyttar hon långsamt rumpan ut ur mysrullen och kissar mitt på skrivbordet. Det tycker inte jag om!

Förresten saknade jag Majas mat i förrgår och frågade lite runt i familjen. Var finns Majas mat? Svaret kom efter några sekunder: "I höet! Marsvin är också hungriga, de behöver också mat." Såklart att jag tittade efter och vips där fanns en tom skål. Den andra hittade jag i huset bredvid en väldigt nöjd Antonios.

Japp, Antonios är äntligen nöjd med lillhusse. Det finns fördelar med att ha en lillhusse. Särskilt när han vet vad ett marsvin behöver!



1 kommentar: