söndag 25 september 2011

Semester


Vi fick faktiskt plats med allt i bilen, till och med mitt täcke och en 10 liter kastrull! Jag minns nämligen, att vi skulle åka förbi Uppsala och där fanns våra kära gamla fläderbuskar… När vi träffade en gammal bekant som vi inte har träffad på 3 år  kom ett ” jag minns att du plockade blommor på våren (då var det till honung)” Jag tittade på henne och sade: ”Hm jag lämnade ju precis fläderbuskarna” Vi skrattade lite, men flädergele är gott! Så, jag började fjällsemestern med att koka 3 liter flädergele.

Marsvinssemestern började lite lugnare än sist. Sune bestämde sig den här gången för att resa under kuddarna. Jag hade den äran och plockade ett blött marsvin ut transportboxen. Inte bra! Men han mindes marsvinshjälpen. Och när matte fladdrade omkring och oroligt frågade om allt gick bra satt han bara där med gräs mellan tänderna och tyckte att det var väl lite pinsamt.

Vilken tur att han inte åkte bil med oss 3 dagar senare. När vi var i tyskland tyckte jag att jag är mer svensk än jag trodde. Nu kände jag mig 200 % tysk eftersom vi träffade 3 älgar på vägkanten. Det märks om man har någon tysk i bilen när man träffar älgar. Jag övertalade min man att åka tillbaka. Dom var förstås borta, men som en galen tysk tyckte jag att det var synd. Jag tillhör ju det icke jagande folket och ville bara titta på dom. Det visste dom förstås inte, dom viste bara att människor är farliga. Jag är inte farlig, bara knäpp.
Resten av dagen kunde man nämligen höra:” Jag träffade 3 älgar”

Men tillbaka till marsvinen. Vi hade ju 5 omplaceringsmarsvin med oss. På 2 av dom väntade redan ett nytt hem. Men resten däremot såg lite mörkare ut. En av damerna vet vi inte om hon överlever. Hon var så mager när vi plockade henne ut transportboxen. Jag hade henne på handen och kände hennes ben och visste inte vad jag skulle säga. Jag ser henne fortfarande framför mina ögon och känner hennes ben….

En liten tröst blev det när jag hörde att Lilly hade flyttat med sin karl. Hon gick upp i vikt till sist, äter grönsaker och slutade att tappa tänderna. Ett lyckligt slut för henne. Nu hoppas jag att resten får också ett lycklig slut. I alla fall bli det förhoppningsvis några bra dagar.

1 kommentar:

  1. Flädergelé? Det låter jättegott!! Ha nu en bra semester.

    Stackars lilla magra :-( Varför ska det bli så? Hoppas, hoppas att hon överlever ch får ett fortsatt fint liv.

    SvaraRadera