tisdag 6 maj 2014

Ibland är matte nästan snäll



Då ringde matte till veterinären och ställde in mitt återbesök. Det var ju snällt. men måste hon berätta att jag behövde 3 dagar för att återhämta mig från första besöket?

I alla fall är mitt öga fint igen och jag är precis som vanligt. Tack för alla som tänkte på mig och håll tassarna för mig.

Inom de närmsta veckorna kommer vi ha en ny sida här. Den ska heta "Mästerkock Antonios presenterar".  Där hittar ni olika recept med maskros till våra matte och husse. Och idag tänkte jag börja med honung. Jag tror nämligen att söderut blommar redan maskrosorna. Alltså:


Mästerkock Antonios  presenterar:

Maskroshonung

400 maskrosblommor
1 liter vatten
Saft av en halv citron
1kg socker

Koka långsamt upp vatten med maskrosblommor. Sätt på lok och låt står över natten.
Sila bort blommorna genom ett kaffefilter, silduk eller ren linnehandduk.
Häll vätskan i en ren kastrull och blanda i sockret och citron.
Koka upp och låt det småputtra i 15 minuter. Låt det svalna och kolla konsistensen.
Koka upp igen och det hela gör man tills man har den önskade konsistensen.
Vätskan hälls sedan upp på rengjorda och värmda burkar och sätts på med lock. Sätt burken upp och när tills dom är kalt.

(Jag (matte) brukar koka upp det hela omkring 3- 4 gånger tills jag har den konsistensen som jag vill ha. Men jag tar aldrig bara en enkel sats.)

2 kommentarer:

  1. Det här rekommenderas!! Jag har haft förmånen att få en burk till skänks. Det var jättegott att ha till allt man annars skulle ha haft honung till; Desserter, matlagning, sötning av drycker etc.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    sprider detta på olika vegangrupper!
    // Irene

    SvaraRadera