måndag 18 juli 2011

Ett Telefonsamtal


Telefonen ringde i fredags och en dag senare fick vi besök av en liten söt marsvinsdam. Lilly heter hon och är 2 år gammal. Med henne följde hennes stora bur. Hela 80cm lång och pellets! Hennes kompis dog och hon bodde ensam hos sin matte. Vad bra att det finns marsvinshjälpen. Jag klippte klor på damen (de var jättelånga) och byte ut buren. Nu har hon en lite större buren med uteplats och ett hus.  Dessutom ska hon äta grönsaker. Tyvärr äter Lilly inte så mycket som hon ska. Inte ens hö är ätbart. Så idag ska vi ringa till tandläkaren(veterinär) och de ska titta på hennes tänder. Jag tror nämligen att de är också för långa. Men morot, gurka och paprika äter hon med stort aptit.

Lilly är inte alls blyg. Okay hon tittade misstänksam på huset eftersom hon hade inget hus förut, men annars började hon slicka på mina fingrar 2 timmar efter inflyttningen. Jag var lite förvånat över henne. Sista 2 timmar var ju inte så lätt för henne. Hälsokontroll, kloklippning, ny bur och helt främmande människor. Men hon hade bestämt sig. Natten var lite jobbig för Lilly eftersom hon verkligen inte visste vart hon ska sitta. Under höet eller i huset. Det blev säkert några mil för henne.

På eftermiddagen upptäckte hon trappan till ute platsen. Jag tycker alltid att marsvinen är så söta när de använder trappan första gången. Usch vad jobbigt, men bara 5 minut senare tyckte hon varför använda trappan det finns andra sätt att kommer in i buren. Nu är det jag som bli lite rädd. Gallret runt buren är inte så stabil och damen är väldig nyfiken.

Den 29. juli åker hon till marsvinshjälpen. Lilly letar efter ett nytt hem och en eller flera kompisar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar