torsdag 23 juni 2011

Livet är underbart tack att ni ringde till marsvinshjälpen


Så står det på ett kort som jag skickar till veterinären. Jag pratade nämligen med vår veterinär att de gärna får ringer till mig om de får in några friska marsvin som ska bli avlivad. Och varje gång när de ringer får de kortet med beträffande marsvin och texten! I de 2 sista åren har jag träffad många fina marsvin som letade efter ett nytt hem genom veterinären! Ett stort tack till vår veterinär att de ringer!

Och nu är det dags igen. Men den här gången var det inte veterinären som ringde. Nej de kommer från annat hållet till oss. J 2 fina tjejer i sina bästa år letar efter ett nytt hem.

Så snabbt kan det går. Först kommer de bor hos oss 5 veckor och i slutet av juli åker vi ner till Stockholm. Sune och tanterna har semester och följer med till Stockholm till sommarresidensen. Vi gör en sammeltransport!

Jag är glad att folk ringer hit. Själv har jag några omplaceringsmarsvin och deras glädje när de kommer hit och träffa kompisar eller livet blir bättre. Nej det vill jag aldrig missar. Ta vi till exempel lilla Sune. Han hade lite problem med sin förre detta kompis. Han löste det på sin sätt ( det gick inte så bra för kompisen) och så hamnade han hos marsvinshjälpen och till sist här. Hans blick när han träffade tanterna, helt obetalbart.

För ett år sedan fick vi hit en liten blind marsvinskille. Han var 5 år och visste inte vad ett hus är. Men det första vad han gjorde var att hoppa upp på taket. Han var så full livsglädje och energi. Ner vi kom till marsvinsjälpen ett halvt år senare träffade vi honom igen. Han kände igen oss och skrek ihop hela huset. Det är bara 2 exempel. Jag kan gärna berätta flera men jag tycker att det räcker.

När jag började med att ta emot marsvin så att de fick en andra chans var jag lite rädd om jag kunde skicka de vidare. Men det gick bra. Varje gång säger jag till mig själv att de måste flytta eftersom vi behöver platsen till den som följa efter. Att skicka vidare betyder att flera marsvin får en andra chans. Och jag får träffa flera fina och fantastiska marsvin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar