tisdag 28 juni 2011

Vilken lugn och fridfull morgon!

Jag blev väckt av en grävskopa kl 7.00 i morse. Vilket fantastiskt ljud för att börjar på en ledig dag.

 Marsvinen däremot känner sig inte alls störda. Tvärtom när jag kollade läget på balkongen blev de jätteglada. Balkongen – uteplatsen – gräs!  

Men det kunde de glömma. Jag presenterade bara det gamla vanliga frukosten lite senare. Innan dess fick jag min speciella morgonhälsning från lilla Klara. Kommer någon ihåg att hon var det räddaste marsvin som jag träffade? Glöm det. Jag skrev texten om henne och 3 dagar senare ville hon nosa på min hand. Nu sitter jag där varje morgon och hon får slicka på handen och jag får klappa henne lite grand.  Hon ser så glad ut. Bredvid henne springer föresten Sune och jagar tjejer. Han ser också glad ut! Resten ser inte alls glada ut, eftersom tanterna tycker att han är så påflugen.

Wilda har hittade en ny metod att tigga efter mat. Förut satt hon på sin sten och nu sitter eller står hon bredvid. Framfötterna är på gallret, Wilda i marsvinsrummet och magen i köket. Den där hållningen ser inte särskilt hälsosamt ut men hon trivs. Hon blir snart 5 år föresten ska jag hälsa och då har vi fest!


Omplaceringsmarsvinen fick stanna kvar hemma föresten. Jag fick ett samtal i söndags att de inte kommer hit. Det kändes riktig bra för dem. Och för lilla Sune också. Annars skulle han sitta bredvid gallret, blick mot vardagsrummet och bara dregla. Så 2 eller 3 tjejer till vare inte så dumt tycker han. Men jag tycker att det räcker! Han kan vara glad att det finns 5 tjejer som ställer upp (mer eller mindre frivillig) när han har sina behov. Ha en bra dag!

2 kommentarer:

  1. Nu kan jag kommentera :-) Vad kul med en ny blogg att läsa. Visst är det otroligt hur förlåtande marsvin är. Klara som var så rädd kan lita på människan igen.
    Tomas hälsar till Sune att han är lycklig som får han. Tomas tjejer har inte fattat vem som ska vara bakom vem. Oftast försöker tjejerna klättra på honom.

    SvaraRadera
  2. Egentligen är bloggen inte så nytt. Vårt lilla Bruno P hade ju sin dagbok i tyska marsvinsforum. Men jag tycker att det är kul att börja igen.
    Lilla Klara är tam bara på morgonen. Misstänker stark att hon vill ha frukost. Men vi är på rätt väg med henne. Klara behöver helt enkelt mycket tid.
    Sune hälsar till Tomas att han gärna ta tjejerna och uppfostra de lite gran.:)

    SvaraRadera