onsdag 8 juni 2011

Taxi eller Wilda

Många tror att hon heter taxi. Själv tro hon att hon inte är ett marsvin. Men hon heter Wilda och hon är ett marsvin! Wilda är bestämd och dessutom tro hon att hon har bra hörsel. Jag håller mig henne att hon är bestämt men resten….
Hur många gånger fick jag väcka henne när det gäller mat eller när Sune var nyinflyttad väckte han Wilde varje gång när maten var på väg. Nu har han slutat. Hennes Blick när resten redan har börjad med maten är obetalbar. En ilsken blick och en förvirrad tjej som inte hittar utgången ut buren.  5 marsvin ramlade över henne, matta gav matsignalen men ingen har sagt något till henne. När hon äntligen har kommit ut buren storma hon till gallret förbi maten och tjata på matte om första matbiten. Son sagt hon är bestämt. Jag skulle kunna skriva varje dag lite Wilda berättelse. Hon bjuder på många skratt. Vem annars än henne skulle bråkar om sista platsen i rangordningen? Den vill hon ha och ingen får kommer och ta den från henne.
Men det som hon älskar mest är väl hennes tält på skrivbordet. Varje dag vill hon ha taxi till skrivbord. Då sitter hon i tältet och njuter. Ibland blandar hon sig i marsvinschaten. Wilda har delat upp skrivbordet på sitt sätt. Hennes tält såklart och en toalett eftersom hon är skrivbordsren. Resten får matte ha. Tillbaka till buren går hon själv. Hon frågar efter taxi, hoppa på handen och jag sätter henne på golvet. Sen ser man en tjej vandra tillbaka. Oftast raka vägen tillbaka, men ibland går hon en sväng förbi kylskåpet. Hej matte här finns maten! Jag fick för lite mat idag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar